Mücevherin Tarihçesi

Bir güzel mücevher parçası hakkında söylenecek önemli birtakım şeyler var. Medeniyetlerin ortaya çıkışından beri mücevher kültürün, kimliğimizin ayrılmaz bir parçası ola gelmiştir. Bu bakımdan mücevherler bize pek çok şey söyler. Zevkler, tarzlar ve durumlar değişe gelmiştir, ancak bizim bu parlak, değerli objelere olan sevgimiz hiçbir zaman azalmamıştır. Uzun zaman önce giyim moda içinde gelişmiş, bu nadir ve değerli mücevherlere itibar ve güzellik sembolünün simgesi olarak değer verilmiştir. Zamanla mücevher paganların mistik dinsel sembollerinden ve kraliyetin zenginliğinden ve gücün nesneleri olmaktan herkesin değer verebildiği evrensel modaya doğru gelişmiştir.

Mısır

Asırlar boyunca mücevher onu üreten insanların ve kültürlerin hakkında – dinsel inançlardan sosyal statüye kadar- açıklayıcı olmuştur. Eski dönemde gelmiş geçmiş bulunmuş en ünlü hazinelerden biri Mısırlı firavun Tutankhameninkidir. Mısırlı kuyumcular mumyayı geniş miktarda altın ve mücevherle kaplayan son derece yetenekli zanaatkârlardı. Mezar içinde ziynet eşyaları arasında kolyeler, bilezikler, küpeler, muskalar ve zamanın karakter tarzında yüzükler bulunmuştur. Mısırlı mücevherler son derece sembolik ve simetrik özelliğe sahip olmakla beraber dinsel ve mistik anlama da sahipmişler. Kendi mücevherlerinde kullandıkları sembollerden bazıları kutsal böcekleri, nilüfer çiçeği, şahin ve yılandır.

Yunanistan

Mücevher kendiliğinden sanat biçimiymiş. Eski Yunan mücevher tarzı takı objesinden çok klasik minyatür heykellerinin bezemesine daha yakındır. İnsan figürü, hem kadın hem de erkek figürü, mitolojik figürler, bütün kahraman figürleri yüzük, küpe, kolye ve mücevherin diğer biçimleri için popüler motifler olarak kullanılıyormuş. Yetenek ve Teknik geliştikçe Yunan mücevherleri son derece detaylı bir hale gelmiş ve sonunda sanatın eserleri haline gelmiştir. Bir örnek olarak at ve sürücü ile tamamlanmış savaş arabası figürünün küpesidir.

Roma

Güç ve servet. Eski dönem Romasında mücevher ilk olarak yalnızca yüksek sosyal sınıf için bir prestij olarak ayrılmıştır. Ancak İmparatorluğun ticareti ve serveti arttıkça mücevher bütün vatandaş sınıfları için kullanılabilir duruma gelmiştir. Romalılar önceki kültürlerden tarları ödünç almışlar ve kendi temalarını eklemişlerdir. Zamanın ihtişamı ile uyum sağlayarak mücevherlerin ebatları büyümüş ve daha gösterişli bir hale gelmişlerdir. Önceki kültürlerden daha çok renkli taş kullanmaya başlamışlar, bunlar içinde topaz, safir, inci, zümrüt ve yakut bulunmaktadır.

Ortaçağ

Sadeliğe bir geri dönüş. Romanın düşüşünden sonra mücevher tarzı mitolojik simgelerin tasvirinden ve kahraman figürlerinden uzaklaşmış ve dekorasyon için kullanılan aksesuarlar haline gelmiştir. Zamanın tarzı önceki kültürlerden çok daha sadedir. Kolyeler popülerliklerini kazanmış ve mücevher kıyafetleri ve saçı süslemek için kullanılmıştır. Buna ek olarak mücevher çoğu kez azizlerin dinsel hatıralarını tutmak için kullanılırmış.

Rönesans

Rönesans döneminde mücevher tekrar sanatın gelişmiş eserlerinden biri haline gelmiştir. Sanatkârların büyük artistik yeteneklerinin olması mücevherin çok daha fazla gösterişli ve ayrıntılı olarak yapıldığını ifade etmektedir ve onun gerçek değeri taşın maddi değerinden ve değerli metallerin kullanımından ziyade ihtişamlı işçiliğinden gelmektedir. Bu zamanda mücevher daha önceden hiç görülmemiş popülerliğe ulaşmıştır ve hem erkek hem de kadınlar taş ve altının gösterişli zenginliği ile birbirlerine üstün gelmeye çalışmışlardır. Zenginlik onların şapkalarını, kıyafetlerini bile büyük ve renkli taşlarla süslemesine neden olmuştur.

17. Yüzyıl

Birkaç kelimeyle bunu şöyle toparlayıp değerlendirebiliriz- ağır, çok ağır. 17. yüzyılın değerli taşların kesiminde teknik gelişmeleri görmesi taşların popülerliğini güçlendirmiştir. Bu dönemde çiçeklere ait güzel aranjmanlar çok moda idi ve bu mücevher tasarımlarına da taşınmıştır. Altın takılar parlak renkli çiçekler yaratmak için genellikle emay ile boyanmış ve daha sonra pırlantalar ve renkli taşlar ile. Bu dönemde mücevherler çok geniş ve süslü imiş ve bu da onların takılmaları için çok ağır oldukları anlamına gelmektedir.

18. Yüzyıl

Bu dönemde çok büyük miktardaki Brezilya pırlantaları Avrupa’ya ithal edilmiş ve popülerliği yayılmıştır. Değerli taşların kesim teknikleri çarpıcı bir şekilde geliştirildiğinden beri taşların mücevher yuvalarını elden geldiğince saklamaya çalışarak gösteriş yapmak oldukça moda haline gelmişti. Çünkü bu mücevherler havalı, hafif ve takması kolay idi. Sonunda insanlar pırlanta ve diğer taşların parlaklığı ve güzelliğini gerçekten gösterme olanağına sahip oldular.

19. Yüzyıl

Endüstri devrimi bütün dünyaya-mücevherde dahil olmak üzere- çok büyük değişiklik getirmiştir. Seri üretim ve makineleşme sonunda mücevheri herkesin elde edebileceği bir şey yapmıştır. İlk dönemde orta ve yüksek sınıfların karşılayabileceği fiyatlarda geniş bir kitle için üretilmiştir. İmitasyon taşların kalitesinin aynı zamanda gelişimi ile birlikte alt sınıflarda daha önceden satın alamadıkları güzel yüzüklerin, kolyelerin ve diğer parçaların keyfini çıkarabilmişlerdir. Diğer taraftan birçok firma yükselen burjuva sınıfı için yüksek kalitede mücevherler yapmışlardır.

20. Yüzyıl ve Sonrası

Bugün mücevher birçok değişik çeşit biçimine gelmiştir. Kim olursanız ya da zevkiniz ya da bütçeniz ne olursa olsun bireysel tarzınıza uyacak birçok tasarım mevcut bulunmaktadır. 20. yüzyılda mücevherin her zaman zevk aldığı, giyim modası sonunda saygı ve şöhretini kazanmıştır. Şimdi mücevher ve moda birlikte yürümektedir. Biri olmadan diğerine sahip olamazsınız. Yaratıcılığa ve bireyliğe daha önce olmadığı kadar yer vardır. Klasik görüntüden sade ifadeye ve ultra modern piercing’e kadar istediğiniz her şey burada.